A B A N G

Takbir bergema malam tadi,
aku termenung sepi leka dengan musik,
seketika tersedar, aidiladha menjelma,
musik tadi kini sepi, hanya laungan takbir terus mengiringi,
khayalan yang jauh ke sana ke mari,
takbir itu seakan memanggil aku ke situ,
terdiam..
suasana sepi, dan laungan takbir juga berhenti,
sekilas itu, menerpa bayangan masa lalu,
antara engkau dan aku..
kita pernah sekali berlari-lari,
mengelilingi rumah itu dan padang itu,
kau pernah membawa aku ke kawasan itu,
kawasan baru buat aku,
dan kawasan itu melukai mu,
hingga kau tidak lagi mampu ke situ membawa aku..
kau menjadi superhero ku,
di setiap waktu..


14 tahun berlalu,
ingatan kekal untuh,
kau bersemadi jauh dalam benak ku,
walaupun kau tidak di sini menemani,
ku tahu kau selalu dekat di hati,
nantikan ku di syurga sana,
kita kembali bersama....



Allahyarham Muhammad Hanif Firdaus
1989-1996

Comments

Popular posts from this blog

Rasa

RUMAH

Penat